מהו הקשר בין רשות המסים למכרזים ציבוריים? לכאורה רשות המסים ומכרזים ציבוריים הינם מושגים רחוקים זה מזה ונטולי קשר, ברם קיים קשר משמעותי בין רשות המסים למכרזים ציבוריים. מאמר זה יבאר את הקשר ההדוק בין שני מושגים מעניינים אלה, ידגיש ויציג, בין היתר, כיצד פעולות המיסוי שמבצעת רשות המסים, ובתוכן גם מיסוי מקרקעין, תלויות בקשר בל יינתק במכרזים ציבוריים.
רשות המסים הינה גוף ציבורי העוסק במיסוי ומהווה אגף בתוך משרד האוצר. מדובר בגוף רגולטורי, אכיפתי והתרעתי, המופקד על מספר סוגי מס - מס הכנסה, מס ערך מוסף, מכס, מיסוי מקרקעין, מס קניה ובלו. רשות המסים עצמה מורכבת מיחידות משנה, שתקצר יריעה זו מלדון בכולן.
חוק חובת מכרזים
חוק חובת מכרזים, תשנ"ב (1992) (להלן: "חוק חובת המכרזים") מטיל חובה על מרבית רשויות המדינה, ובתוכן רשות המסים, לבצע את התקשרויותיהן עם גופים אזרחים (למעט מקרים חריגים, שלא ידונו כאן), אך ורק באמצעות
מכרז ציבורי - מכרז ציבורי הוא תחרות מאורגנת להזמין את הציבור להגיש הצעות (לעסקאות מכירה או רכישה).
על המכרז הציבורי שולטים שני עקרונות רמי מעלה:
העיקרון הראשון - עקרון השוויון וההגינות.
העיקרון השני - מקסום התועלת הכלכלית של הרשות הציבורית מן המכרז הציבורי.
כמו כן, על המכרז הציבורי שולטות, במקביל, שתי מערכות דינים: מערכת המשפט המנהלי לצד מערכת המשפט האזרחי. את תחולת מערכת דינים כפולה זו על דיני המכרזים מכנים "דואליות נורמטיבית".
בין רשות המסים למכרזים ציבוריים
רשות המסים נמנית על רשימת הגופים הציבוריים אשר חלה עליהם חובה, מכוח חוק חובת מכרזים, להתקשר בחוזים עם גופים ציבוריים אך ורק בעקבות מכרז ציבורי שפורסם כדין. כלומר, בטרם תתקשר רשות המסים בהסכם עם גוף אזרחי חובה עליה (למעט חריגים) לפרסם מכרז.
מכאן, כמעט כל פעולה שמבצעת רשות המסים, קשורה בזיקה כזו או אחרת למכרזים ציבוריים. למשל, היא רוכשת שירותי מחשוב, מחשבים, תוכנות, מבנים, שירותי ניקיון והסעדה, שירותי שמירה ואבטחה, ציוד משרדי ועוד ועוד, באמצעות
מכרזים ציבוריים. אם כן, ללא מכרזים ציבוריים אין רשות המסים (בדומה לכלל רשויות המדינה) יכולה לבוא בחוזים עם גופים ציבוריים לצורך ביצוע רכש חיוני לפעילותה ולקיום ייעודה, כגון מיסוי מקרקעין וכד'.